orientacni mapka

Sprievodca

Krása Strážovských vrchov - turistika

KRÁSA STRÁŽOVSKÝCH VRCHOV
Poznanie svojho okolia je to najľahšie a najmenej náročné, čo v rámci turistiky môžeme pre seba spraviť. Zvolili sme krásu Strážovských vrchov a túru z Malého Košeckého Podhradia cez Sokol, ponad Hornú Porubu na Vápeč, následne hrebeňom Homôľky do sedla a zostup do Dolnej Poruby. Striedanie nenáročných oddychových úsekov s exponovanejšími výstupmi a zostupmi s množstvom nádherných výhľadov s hlavným 360° na Vápči. Na túru si treba vyhradiť takmer celý deň (6 hodín).

V prvom rade je potrebné dostať sa, najlepšie autobusom do Malého Košeckého Podhradia.

Malé Košecké Podhradie

Sem zachádza autobus z Košeckého Podhradia. Autobus pokračuje ďalej na Zliechov pod Strážov (poznámka pre plán na túru na Strážov). Vystupujeme do dedinky Malé Košecké Podhradie (336 mnm). Zastávka, vlastne otočka, je v strede dedinky pod kopčekom so zvyškami hradu Košeca. Púšťame sa po zelenej značke hore dedinkou smerom na osadu Háj. Pred osadou odbočíme vpravo na lúky pod Sokol.

Výstup na Sokol

Výstup je možný tak, že pôjdeme do osady Háj a z nej vpravo po žltej na Ilavu, kde je ďalej odbočka vpravo a zozadu prudko hore na Sokol. Alebo z lúky priamo hore a až potom sa štandardne žltou vrátime dolu. O chvíľu sme na úseku stúpania. Svah ma viac než 45°. Dosahujeme prvý skalný výhľad nad dedinkou Malé Košecké Podhradie. Postupujeme krátkym cca 300 m hrebeňom Sokola na jeho opačnú stranu. Nachádzame žltú značku. Vidíme Porubskú dolinu, obec Štyri Lipy, vrch Vlčinec, masív Hoľazne. Zostupujeme prudko dolu. Okľukou okolo Sokola sa vraciame do osady Háj.

Osada Háj

Háj je križovatkou žltej vedúcej z Ilavy na Vápeč a zelenej z Malého Košeckého Podhradia. Na opačnú stranu od Podhradia sa dá zostúpiť do Porubskej doliny do obce Štyri Lipy. Križujeme teda osadu. Okolo kríža s Pannou Máriou sa púšťame po žltej do lesa, smer Vápeč.

Okolo Osikoviny

Na najbližšej križovatke zvážnic odbočíme vľavo, opúšťajúc na chvíľu žltú značku. Pretože tá vedie lesom okolo dvoch retranslačných stožiarov, čo nie je až take vábivé. A tak prichádzame na čistinku. Krížom cez lúku vchádzame na čas do lesa, ďalej lesným výsekom vystúpame na paralelnú zvážnicu so žltou a za druhou spomínanou retranslačkou sa napájame na žltú značku.

Lúky pod Vápčom

Čaká nás asi cca 700 m putovania lesom od napojenia na žltú. Vychádzame z lesa a vidíme krásny Vápeč, údolie Hornej Poruby a protiľahlé Hoľazne. V pozadí Homôľka.

Odpočívadlo SALON

Nachádza sa na malej čistinke povedľa žltej značky.

Stúpanie na Vápeč

Stúpame po žltej. Dosahujeme smerovník Nad Porubou, kde sa pridáva červená značka. Po polo-prírodných schodoch sa približujeme k studničke. Ďalej ystupujeme po červenej do sedla Palúch.

Pozeráme na vzdialenú Malú Fatru, Martinské Hole, neďaleký Strážov, Mojtín, Manín, Vršatské Bradlá. Cez masív Baske vidíme Homôľku. Klesáme do sedla Palúch, kde pokračujeme po modrej značke na Homôľku. Preliezame Palúch, z ktorého je prudké cik-cak klesanie.

Odpočívadlo na modrej

Sa nachádza na čistinke, z ktorej je medzi jedľami sice úzky, ale pekný výhľad na Vápeč. Pokračujeme po modrej zostupujúc na lúku. Cesta sa uberá do prudkého protisvahu na hrebeň smerom na Homôľku.

Hrebeňom na Homôľku

Hrebeň kopíruje vpravo skalnatý zráz, vidíme na údolie Baske – Dolná Poruba – Hoľazne, ale aj Hoľazne – Horná Poruba. Pokračujúc ďalej sa dostávame k prudkému klesaniu k Homôľke. Dostávame sa do sedla Homôľka z druhej strany Homôľky. Je možné ešte vidieť kúsoček Veľkej Fatry a nedaľeký Kľak. Klesáme ku chate Homôľka.

Do Dolnej Poruby

Klesáme po žltej na horný koniec Dolnej Poruby.

V Dolnej Porube počkáme na autobus a zaraz sme naspäť v Trenčianskych Tepliciach.